Κυριακή, 31 Ιανουαρίου 2016

Η ψυχοσύνθεση των Τούρκων από τον Λέοντα Στ΄το Σοφό.

Η ψυχοσύνθεση των Τούρκων από τον Λέοντα Στ΄το Σοφό.

«Το έθνος τούτο είναι πολυπληθές και ελεύθερο, δεν δίνει σημασία στην ευπορία και την πολυτέλεια, έχει μόνη φροντίδα πως θα κατάσχει αυτή των εχθρών του. Το έθνος αυτό μοναρχείται και ο αμαρτάνων υφίσταται βαριές και απηνείς ποινές από τους άρχοντές του, και επομένως κυριεύει ο φόβος σε αυτό το έθνος, και όχι η αγάπη. Υποφέρει όμως γενναία τους κόπους και τις ταλαιπωρίες και αντέχει στον καύσωνα και το ψύχος, και είναι λιτό στη δίαιτα.
Είναι περίεργα τα τουρκικά φύλα, κρύπτουν τις σκέψεις τους, είναι άφιλα, άπιστα, άπληστα ως προς τα χρήματα, περιφρονούν τον όρκο, ούτε τηρούν τις συνθήκες, ούτε αρκούνται στις δωρεές, αλλά πριν δεχθούν αυτό που τους δίνεται, μελετούν ήδη τον τρόπο επιβουλής και ανατροπής των συνθηκών. Δεν αφήνουν ευκαιρία για να επιτεθούν την κατάλληλη στιγμή και μελετούν να καταπολεμήσουν τους εχθρούς αυτών, όχι τόσο με δυναμικό τρόπο, αλλά με απάτη και αιφνιδιασμό και την αποστέρηση των εχθρών από τους πόρους της διατροφής τους.
Στεναχωρούνται πάρα πολύ, όταν κάποιοι από το έθνος τους, προσφεύγουν σε εμάς. Διότι γνωρίζουν ότι αυτοί δεν έχουν την συνείδηση του έθνους επειδή διαιρούνται σε πολλές φυλές, και ότι δεν έχουν ομόνοια και είναι φιλοχρήματοι. Όταν λίγοι από αυτούς προσφεύγουν σε μας και φιλοφρονούνται από εμάς, τότε ακολουθεί πλήθος από αυτούς.
Αυτά περί των Τούρκων, οι οποίοι διαφέρουν από τους Βουλγάρους ,κατά το ότι οι τελευταίοι ,επειδή ασπάσθηκαν τον χριστιανισμό και δέχθηκαν κάπως τα ήθη μας, απέβαλαν τον άγριο και νομαδικό χαρακτήρα των απίστων.»

ο αυτοκράτωρ Λεών Στ' προσκηνεί τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό.στην Αγία Σοφία,στην κατεχομένη υπό των τούρκων, Κωνσταντινούπολη.



Τακτικά Λέοντος Στ’ του Σοφού, Βιβλίο ΙΙΙ, Κεφάλαιο Δ’. Εκδόσεις Αρχηγείον Στρατού.

Η δημόσια εξομολόγηση και ο θάνατος του Θεοδώρου Β’ Λάσκαρη.

Η δημόσια εξομολόγηση και ο θάνατος του Θεοδώρου Β’ Λάσκαρη.

''Ύστερα από αυτά ο αυτοκράτορας  Θεόδωρος αρρώστησε βαριά. Οι γιατροί σήκωσαν τα χέρια μπροστά σε αυτήν την κατάσταση ενώ και κάθε άλλη θεραπεία δεν έφερε αποτέλεσμα. Μέσα σε λίγο χρόνο εξαντλήθηκε τελείως από την αρρώστια και το σώμα του κατάντησε σαν σκελετός, ενώ στο τέλος πια έγινε μοναχός, εκδηλώνοντας έτσι τη μετάνοιά του. Μάλιστα όσοι τον είδαν από κοντά μου είπαν ότι εξομολογήθηκε τα κρίματά του σαν άνθρωπος με γενναία και μεγαλόψυχη καρδιά. Όπως η  πόρνη του Ευαγγελίου έτσι κι αυτός κάλεσε τον μητροπολίτη Μυτιλήνης για να εξομολογηθεί τις αμαρτίες του και πέφτοντας στα πόδια του, έπλυνε το έδαφος με τους ποταμούς των δακρύων του, τόσο που το χώμα έγινε πηλός, όπως μου είπαν όσοι ήταν αυτόπτες μάρτυρες και ανάμεσα στα λόγια της εξομολόγησης , έλεγε κάθε τόσο « εγκατέλιπόν σε Χριστέ» . Πέθανε λοιπόν, αφού έζησε έτσι, χωρίς να προλάβει να συμπληρώσει τέσσερα χρόνια ως αυτοκράτορας, γιατί έγινε αυτοκράτορας τον Νοέμβριο και πέθανε τον Αύγουστο. Το σώμα του μετέφεραν και έθαψαν στη μονή των Σωσάνδρων , όπου ήταν θαμμένος και ο πατέρας του. Πεθαίνοντας ο αυτοκράτορας  Θεόδωρος άφησε τρία παιδιά, ένα αγόρι που τον έλεγαν Ιωάννη, και δύο κορίτσια, τη Θεοδώρα και την Ευδοκία, τις άλλες δυό του κόρες είχε παντρέψει πριν πεθάνει, την πρώτη , την Ειρήνη, με τον Κωνσταντίνο ,γιο του Τοίχου, και την άλλη, τη Μαρία, με τον Νικηφόρο, γιο του αποστάτη Μιχαήλ. Η Μαρία πέθανε τον καιρό της ανταρσίας, ενώ άλλοι λένε ότι πέθανε επειδή τη χτύπησε πολλές φορές ο άντρας της, Νικηφόρος ,και  άλλοι από αρρώστια.''
-ο Θεόδωρος Β' απεβίωσε στις 16 Αυγούστου 1258.-
  Θεόδωρος εν Χριστώ τω Θεώ πιστός βασιλεύς και αυτοκράτωρ Ρωμαίων Δούκας ο Λάσκαρις
εκ βυζαντινού χειρογράφου Βαυαρικής Βιβλιοθήκης

ο Θεόδωρος Β΄Λάσκαρις , από βυζαντινό χειρόγραφο της Μοδένης.

Χρονική Συγγραφή, Γεώργιος Ακροπολίτης, 74.Εκδόσεις Κανάκη

Το ιεραποστολικό έργο του Βασιλείου A' σε Εβραίους, Βουλγάρους και Ρώσους.

Το ιεραποστολικό έργο του Βασιλείου A' σε Εβραίους, Βουλγάρους και Ρώσους.
«Και Ιουδαίους πολλούς αξίωσε του θείου βαπτίσματος με υποσχέσεις δωρεών και δώρα. Και στων Βουλγάρων τη φυλή που είχε τότε προσχωρήσει προς την πίστη έστειλε μοναχούς και ιερείς ευλαβείς να τους στεριώσει.Αλλά και με Ρώσους συμφώνησε και έγινε αίτιος για να δεχθούν το θείο βάπτισμα, αφού στάλθηκε σε αυτούς αρχιερέας.»


O Βασίλειος Α' 


Χρονογραφία Ιωάννης Σκυλίτσης, Βασίλειος ο Μακεδών. Εκδόσεις Μίλητος

Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου 2016

Οι νίκες του Νικηφόρου Φωκά στη Συρία. 962 μ.Χ.

Οι νίκες του Νικηφόρου Φωκά στη Συρία. 962 μ.Χ.
« Και ο Νικηφόρος ο Φωκάς, όπως πιο πάνω είπαμε, αφού προστάχθηκε από την Κρήτη να επιστρέψει, δεν πήρε άδεια να μπεί στη Βασιλεύουσα, αλλά διατάχθηκε να σπεύσει στην Ανατολή με όλον τον στρατό του. Γιατί ο Χαμβδάν βρήκε ξανά τον εαυτό του και άρχισε πάλι να συνέρχεται από την πρόσφατη ήττα. Και επειδή συγκέντρωσε αξιόμαχο στρατό, ήταν αναμενόμενη μια επίθεση ενάντια στους Ρωμαίους. Αλλά όταν έφθασε ο Φωκάς στη Συρία ,ολοσχερώς τον νίκησε σε μάχη εκ του συστάδην και τον απώθησε στα βάθη της Συρίας. Τέλος εκπόρθησε τη Βέρροια ( Χαλέπιον )- εκτός της ακροπόλεως- και πήρε πλούτη άφθονα και λεία κι αιχμαλώτους. Επίσης ελευθέρωσε τους Χριστιανούς που βρισκόταν εκεί δεμένοι αιχμάλωτοι και τους απέστειλε στα σπίτια τους.»
Απελευθέρωση Βέρροιας ( Χαλέπιον) από τον Νικηφόρο Φωκά.



Χρονογραφία Ιωάννης Σκυλίτσης, Ρωμανός ο Νεός.Εκδόσεις Μίλητος

Πέμπτη, 28 Ιανουαρίου 2016

Οι εβραίοι υποκίνησαν την εικονομαχία.

Οι εβραίοι υποκίνησαν την εικονομαχία.

« Τον συνάντησαν δύο Εβραίοι μάγοι, τέλεια έμπειροι στη μαγεία ,που είχαν ξεφύγει από τον ηγεμόνα των Αράβων και, απατεώνες και πλάνοι, παρουσιάστηκαν τότε σε αυτόν,που, νέος αυτός εργάτης και πάμπτωχος, διέμενε στην Ισαυρία, και του προφήτευσαν τη βασιλεία του Ρωμαϊκού κράτους. Και επειδή δεν παραδέχτηκε την πραγματοποίηση της προφητείας, έχοντας υπόψη την κατάσταση του και την εργασία του, οι δύο Εβραίοι επέμεναν έντονα ότι θα πραγματοποιηθεί η προφητεία και ζητούσα ένορκες υποσχέσεις, αν το αποτέλεσμα ακολουθήσει όσα προείπαν, να επιτύχουν και αυτοί αυτά που ποθούσαν. Ο Λέων λοιπόν, νέος, πείθεται και τους δίνει όρκο ότι δεν θα παραμελήσει καθόλου όσα του ζητούν, αν ο χρόνος πραγματοποιήσει τα προφητικά λόγια. Όταν ανέλαβε τη βασιλεία ο Λέων, οι δύο Εβραίοι ήρθαν σε αυτόν, στο βασιλέα, και του υπενθύμισαν τις πριν υποσχέσεις και ζήτησαν την κατάργηση των αγίων εικόνων. Και πείθεται λοιπόν ο βασιλέας να αμείψει τους δύο τρισάθλιους Ιουδαίους με αμοιβή πραγματικά δυσάρεστη και πολύ ψυχοφθόρα. Και-ω περίεργο άκουσμα νέας και πολύ κακόηχης τραγωδίας!-τους την παρέχει. Έτσι λοιπόν άρχισε να μάχεται το Χριστό και γέμισε τα πάντα με αναταραχή και ανεμοζάλη.»



Χρονογραφία Εφραίμ του Αινίου. Στίχοι 1671-1694. Ακαδημία Αθηνών

Τετάρτη, 27 Ιανουαρίου 2016

Το προφητικό όνειρο της μητέρας του Βασιλείου.

Το προφητικό όνειρο της μητέρας του Βασιλείου.

«Τέτοια τροπή είχε λάβει του Βασιλείου  η ζωή, αλλά η μητέρα του σφοδρά να μάθει επιθυμούσε τι ακριβώς συνάντησε στον δρόμο του και αν ανάπαυλα βρήκε από τους κόπους. Μέσα στη δυσθυμία και τη στεναχώρια βλέπει στον ύπνο της μεγάλο δέντρο που έμοιαζε σαν ένα κυπαρίσσι, ολόρθο μέσα στην αυλή της και με χρυσά πυκνά κλαδιά και κορμό χρυσό, και πάνω του να κάθεται ο γιός της ο Βασίλειος. Όταν ξύπνησε, το όραμα το αφηγήθηκε σε κάποια θεοφοβούμενη γυναίκα που της είπε πως πρέπει να χαρεί, διότι, κρίνοντας από όσα είχε δει, προκύπτει το συμπέρασμα ,πως το παιδί της θα γίνει βασιλιάς των Ρωμαίων. Αφού η μητέρα του πρόσθεσε και αυτό στα προηγούμενα σημάδια, δεν δυσφορούσε πλέον για τον γιο, αλλά χαιρόταν και έτρεφε τις πιο καλές ελπίδες.»
η μητέρα του Βασιλείου βλέπει το προφητικό όνειρο και το συζητά με την σεβάσμια γυναίκα.



Χρονογραφία Ιωάννης Σκυλίτσης, Μιχαήλ υιός Θεοφίλου. Εκδόσεις Μίλητος

Τρίτη, 26 Ιανουαρίου 2016

Προς τον αρχίατρο κυρ Μιχαήλ. 12ος αιώνας

Προς τον αρχίατρο κυρ Μιχαήλ. 12ος αιώνας.
«Αγαπητέ μου συγγενή, η Ιστορία αναφέρει τον μακρόχειρα Αρταξέρξη, τον οποίο εγώ αγνοώ. Ας ασχοληθούν μαζί του οι 0Πέρσες και οι περσικές γραφές. Ξέρω ,ωστόσο πως εσύ, ο συγγενής και αδελφός μου, είσαι πιο μακρόχειρας από εκείνον, αφού τα χέρια σου απλώθηκαν πάνω από τόσο μεγάλη έκταση, ώστε να φτάσουν από την Αίλια Αδριανούπολη έως τη Βασιλεύουσα και να μου προσφέρουν περδίκια. Ασπάζομαι λοιπόν την αγάπη σου και σε ευχαριστώ για τη σκέψη και τη χειρονομία. Να ξέρεις όμως καλά πως δεν είμαι λαίμαργος ούτε χαίρομαι όταν μου δωρίζουν φαγώσιμα. Πιο πολύ κι από το χρυσάφι και το τοπάζι ποθώ να παίρνω γράμματα από την αγάπη σου. Στο εξής λοιπόν στείλε σε άλλους φαγώσιμα και σε μένα στέλνε τα γράμματά σου. Με την επιστολή αυτή σε χαιρετούμε εγώ και όλη η συντροφιά μου, καθώς και όλους τους δικούς σου. Ο Θεός της ειρήνης να σε έχει γερό και πολύχρονο.»


Επιστολαί Ιωάννου Τζέτζη.Εκδόσεις Κανάκη

Σάββατο, 16 Ιανουαρίου 2016

Αρκεστήκαμε στα φιλιά και τις αγκαλιές… 12ος αιώνας,Βυζάντιο.

Αρκεστήκαμε στα φιλιά και τις αγκαλιές… 12ος αιώνας,Βυζάντιο.

''Τώρα μόνο μου δόθηκε η ευκαιρία να τη φιλήσω στο στόμα και να την πάρω κανονικά στην αγκαλιά μου. Κι αφού,λοιπόν, της πήρα τα γλυκά φιλιά, ζητούσα να δω στην κόρη τη γυναίκα. Σταμάτα, μου λέει τότε αυτή, μη θες να πας πιο πέρα απ’ τα φιλιά, γιατί αυτή είναι η θέληση των θεών μας. Ο Ερμής, αυτός που τον φιλοτέχνησε ο σοφός γλύπτης με όλους τους κανόνες της γλυπτικής τέχνης και τον έστησε στο προαύλιό μας στη Άβυδο, ήρθε τη νύχτα στο όνειρό μου και μου είπε : «Οι θεοί κανόνισαν να γίνει ο γάμος σας εδώ, στη Άβυδο». Έτσι αρκεστήκαμε στα φιλιά κι ύστερα γυρίσαμε στο σπίτι του Γλαύκωνα- γιατί είχε κιόλας νυχτώσει- και πέσαμε για ύπνο στον κήπο.''



Μέρος από το βυζαντινό ερωτικό μυθιστόρημα : Ροδάνθη και Δοσικλής.  Θεόδωρος Πρόδρομος 12ος αιώνας. Εκδόσεις Νέα Σύνορα-Α.Α.ΛΙΒΑΝΗ

Η βασίλισσα Ελένη με ευλάβεια πηγαίνει στις εκκλησίες.

Η βασίλισσα Ελένη με ευλάβεια πηγαίνει στις εκκλησίες.

''Δεν αδιαφορούσε για την άλλη αφοσίωσή της προς το Θεό, εμφανιζόμενη να πηγαίνει συνέχεια στην εκκλησία του Θεού, και προσφέροντας λαμπρά κειμήλια στους ευκτήριους οίκους, χωρίς να υποτιμά τους ναούς και στις παραμικρότερες πόλεις. Μπορούσε να δει κανείς τη θαυμάσια αυτή γυναίκα να συναναστρέφεται με το πλήθος με σεμνή και κόσμια ενδυμασία και να εκδηλώνει την ευλάβειά της προς το Θεό με κάθε θεοφιλή της πράξη.'' 
η Αυγούστα Ελένη σε βυζαντινό χειρόγραφο της BnF




Βίος Μεγάλου Κωνσταντίνου , Ευσέβιος Καισαρείας.Λόγος Δ’, 45. Εκδόσεις Ζήτρος

Το πάντα ακμαίο σώμα του Κωνσταντίνου του Μεγάλου!

Το πάντα ακμαίο σώμα του Κωνσταντίνου του Μεγάλου!

«Ότι, ενώ είχε βασιλέψει περίπου τριάντα δύο χρόνια και είχε ζήσει πάνω από εξήντα, είχε το σώμα του ακμαίο.

Είχε συμπληρώσει στη βασιλεία τριάντα δύο χρόνια παρά κάποιους λίγους μήνες και μέρες και στη ζωή του περίπου διπλάσια χρόνια, και σε αυτή την ηλικία το σώμα του διατηρούνταν ακμαίο και ακατάβλητο, καθαρό από κάθε λεπίδα και νεανικότερο από τον οποιονδήποτε νέο , ωραίο στο να το βλέπει κανείς και ρωμαλέο να πράττει με τη δύναμή του ό,τι χρειαζόταν , ώστε να γυμνάζεται και να ιππεύει και να κάνει πορείες και να συμμετέχει σε πολέμους και να υψώνει τρόπαια κατά των εχθρών και να κερδίζει αναίμακτα τις συνηθισμένες νίκες κατά των αντιπάλων .»
ο Μέγας Κωνσταντίνος σε μουσείο της Ιταλίας

ο Μέγας Κωνσταντίνος στην Βρετανία

ο Μέγας Κωνσταντίνος σε βυζαντινό χειρόγραφο της BNF


Βίος Μεγάλου Κωνσταντίνου, Ευσέβιος Καισαρείας.Λόγος Δ’ ,53. Εκδόσεις Ζήτρος