Πέμπτη, 31 Δεκεμβρίου 2015

Οι Ρώς βαπτίζονται κατόπιν θαύματος. ~879 μ.Χ.

Οι Ρώς βαπτίζονται κατόπιν θαύματος. ~879 μ.Χ.

''Αξίζει όμως και το θαύμα να αναφέρουμε που έγινε από τον αρχιερέα που στάλθηκε σε αυτούς ( τους Ρώσους ). Γιατί καθώς ο άρχοντας των Ρώσων ,οι μεγιστάνες και όλο το έθνος ήταν βαθειά στη δεισιδαιμονία βουτηγμένοι κι ενώ ακόμα εξέταζαν ζητήματα από την παλιά τους θρησκεία κι από των Χριστιανών την πίστη, προσκάλεσαν τον αρχιερέα που μόλις τότε είχε κοντά τους καταφθάσει .Τον ρώτησε λοιπόν ο άρχοντας, ποια είναι αυτά που έχει να τους πει και τι σκοπό έχει να τους διδάξει. Όταν αυτός τους έδειξε το ιερό βιβλίο του θείου Ευαγγελίου και τους εξήγησε και θαύματα που έκανε ο Θεός ως άνθρωπος στη γη, ο άρχοντας τους είπε πως «αν και εμείς, των Ρώσων η πληθώρα , κάτι παρόμοιο σαν αυτά δεν δούμε, και μάλιστα τέτοιας λογής με αυτό που έγινε στων Τριών Παίδων το καμίνι, δεν θα πιστέψουμε διόλου».

Κι αυτός πιστεύοντας ακράδαντα στον λόγο εκείνου που είπε πως «ό,τι και αν ζητήσετε στο όνομά μου θα το λάβετε» ,και «όποιος πιστεύει εις εμέ τα έργα που εγώ ποιώ και εκείνος θα ποιήσει κι ακόμη πιο μεγάλα.»,τους είπε :« αν και δεν πρέπει να εκπειράζεις τον Κύριο σου και Θεό, όμως, αν εκ ψυχής έχετε πάρει την απόφαση εις τον Θεόν να έλθετε, ζητήσετε ό,τι θέλετε, και ο Θεός θα σας δώσει για την πίστη σας, και αν ακόμα εμείς είμαστε ελάχιστοι και ανάξιοι» .

Και αυτοί αμέσως ζήτησαν να ρίξει το βιβλίο του θείου Ευαγγελίου μέσα στη φωτιά που άναψαν , και αν αυτό ακέραιο παραμείνει, τότε και εκείνοι θα πιστέψουν στον Θεό που τους κηρύττει. Συμφώνησαν πάνω σε αυτά ,και εκείνος , αφού τα μάτια και τα χέρια σήκωσε ψηλά προς τον Θεό : « το άγιον όνομά σου δόξασε, Ιησού Χριστέ, που είσαι ο Θεός μας» είπε, και εμπρός στα μάτια όλου του πλήθους το άγιο Ευαγγέλιο μέσα στο καμίνι ρίχτηκε. Κι αφού για ώρες αρκετές κάηκε το καμίνι και έπειτα μαράθηκε η φλόγα εντελώς, ευρέθηκε ακέραιο το ιερό βιβλίο χωρίς να έχει υποστεί παραμικρή ζημία. Αυτό ακριβώς είδαν οι βάρβαροι και από το μέγεθος του θαύματος τα έχασαν και δίχως ίχνος δισταγμού στο βάπτισμα προχώρησαν.''

Χρονογραφία, Ιωάννης Σκυλίτσης, Βασίλειος ο Μακεδών. Εκδόσεις Μίλητος

Θεοδώρα Τόκκο :η πρώτη σύζυγος του τελευταίου Αυτοκράτορα.

Θεοδώρα Τόκκο :η πρώτη σύζυγος του τελευταίου Αυτοκράτορα.

[XVI] «Φάνηκε καλό να νυμφευθεί ο δεσπότης κυρ Κωνσταντίνος την ανιψιά του Καρόλου ( Θεοδώρα Τόκκο ) και να λάβει ως προίκα τα κάστρα εκείνου στο Μοριά. Πραγματοποιήθηκε, λοιπόν ,αυτό και την πρώτη Μαΐου του ίδιου χρόνου ( 1428 ) στάλθηκα και παρέλαβα εγώ τη Γλαρέντζα και οι άλλοι τα κάστρα.
Όταν επιστρέψαμε στο Μιστρά, άρχισε να προετοιμάζεται η ένταξη του δεσπότη κυρ Θεοδώρου στο μοναχικό τάγμα.
Για να κατακτήσουν , αν ήταν δυνατόν, την Πάτρα, μια τοποθεσία σημαντική και χρήσιμη, και για να μην βρίσκονται στο Μιστρά οι τρεις Παλαιολόγοι, επειδή ο αδελφός τους Θεόδωρος ήθελε να γίνει μοναχός, στράφηκαν εναντίον της Πάτρας την πρώτη Ιουλίου του ίδιου χρόνου και στρατοπέδευσαν γύρω από τους μύλους. Εκεί έφεραν και την ανιψιά του Καρόλου κυρία Θεοδώρα και εκεί τη νυμφεύθηκε ο δεσπότης κυρ Κωνσταντίνος.
[ΧΧ] Το Νοέμβριο του ίδιου έτους 1430 πέθανε η αυτοκράτειρα κυρία Θεοδώρα, που βρισκόταν στο Στάμηρο, προκαλώντας βαθιά λύπη και στο σύζυγό της και σε μας τους συγγενείς του, επειδή ήταν άριστη. Την ενταφίασαν για κάποιο διάστημα σε μια από τις εκκλησίες της Γλαρέντζας και αργότερα τη μετέφεραν στη μονή του Ζωοδότου στο Μιστρά.»

-Η Θεοδώρα Τόκκο ήταν κόρη του Λεονάρδου Καρόλου, ο οποίος ήταν κόντες της Κεφαλονιάς και αργότερα έλαβε από τον Ιωάννη Παλαιολόγο στο Εξαμίλιο τον τίτλο του μεγάλου κοντόσταβλου. Ο γάμος της Θεοδώρας με τον Κωνσταντίνο έγινε στην Πάτρα την πρώτη Ιουλίου του 1428 μ.Χ.-


o Κωνσταντίνος ΙΑ' ο Παλαιολόγος
η  Θεοδώρα Τόκκο στην Κωνσταντινούπολη






Βραχύ Χρονικόν, Γεώργιος Σφραντζής. Εκδόσεις Κανάκη

Τετάρτη, 30 Δεκεμβρίου 2015

Ο ελέφαντας στη Βασιλεύουσα. ~550 μ.Χ.

Έτος 549/550 μ.Χ.
Ο ελέφαντας στη Βασιλεύουσα.

«Κατά το έτος αυτό, στις 13 Οκτωβρίου μετά από τους αγώνες στον Ιππόδρομο,, ήρθε στην Κωνσταντινούπολη απεσταλμένος των Ινδών και έφερε ελέφαντα. Και μπήκε στον Ιππόδρομο.

Κατά δε τον μήνα Μάρτιο ξέφυγε ο ελέφαντας τη νύχτα από το σταύλο και φόνευσε πολλούς και άλλους ακρωτηρίασε.»
Ελέφαντας , βυζαντινό χειρόγραφο,Περί της των ζώων ιδιότητος,Μανουήλ Φίλης. SG Library

Μωσαϊκά από το Παλάτι ,της κατεχομένης υπό των Τούρκων, Κωνσταντινουπόλεως .


Χρονογραφία , Θεοφάνης ο Ομολογητής.ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΡΜΟΣ

Τρίτη, 29 Δεκεμβρίου 2015

Ο γάμος του Στεφάνου Λακαπηνού με την Άννα Γαβαλά. ~933 μ.Χ.

Ο γάμος του Στεφάνου Λακαπηνού με την Άννα Γαβαλά. ~933 μ.Χ.

«Ο βασιλιάς ο Ρωμανός έκαμε και τους γάμους του γιού του Στεφάνου με την Άννα ,την θυγατέρα του Γαβαλά. Μαζί δε με το νυφικό στεφάνι της δόθηκε και το βασιλικό διάδημα.»


Χρονογραφία, Ιωάννης Σκυλίτσης, Ρωμανός ο Λακαπηνός. Εκδόσεις Μίλητος

Δευτέρα, 28 Δεκεμβρίου 2015

Επιδημία αφανίζει τα βόδια και η αιτία της.~960 μ.Χ.

 Επιδημία αφανίζει τα βόδια και η αιτία της. ~960 μ.Χ.

«Αυτές τις μέρες εξαπλώθηκε η λοιμική αρρώστια των βοδιών, που λέγεται και κράβρα. Είχε και πιο παλιά εμφανισθεί, φέροντας το θανατικό και συμφορά στα βόδια. Και λένε ότι η αρρώστια εκείνη άρχισε από τον καιρό του γέρο-Ρωμανού. Γιατί, στον χρόνο που έκτιζε ο Ρωμανός ένα παλάτι δίπλα στου Βόνου την κινστέρνα, για να δροσίζεται από του καλοκαιριού την κάψα, κι ενώ τα θεμέλια έβαζαν, λένε πως βρήκαν κεφαλή βοδιού μαρμάρινου , που την κομμάτιασαν και ύστερα την έριξαν μέσα στην ασβεστοκάμινο. Και από τότε μέχρι σήμερα δεν σταμάτησαν τα βόδια να αφανίζονται σε όλη τη γη που ανήκει στους Ρωμαίους.»



Χρονογραφία, Ιωάννης Σκυλίτσης, Ρωμανός ο Νέος. Εκδόσεις Μίλητος

Κυριακή, 27 Δεκεμβρίου 2015

Οι άνθρωποι που γάβγιζαν ! 515-516 μ.Χ.

Οι άνθρωποι που γάβγιζαν ! 515-516 μ.Χ.


«Και κατά το έτος αυτό πάρα πολλοί άνδρες και γυναίκες και νήπια στην Αλεξάνδρεια κυριεύθηκαν υπερβολικά από δαίμονες και γάβγιζαν όλοι μαζί . Και είδε κάποιος στον ύπνο του έναν φοβερό να λέγει ότι ένεκα των αναθεματισμών της Συνόδου αυτά τα παθαίνουν.»



Χρονογραφία, Θεοφάνης ο Ομολογητής. ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΡΜΟΣ

Πέμπτη, 24 Δεκεμβρίου 2015

Βυζάντιο: ελληνική ύλη, ρωμαϊκό είδος !

Βυζάντιο: ελληνική ύλη, ρωμαϊκό είδος !

«Οι πρώτοι κάτοικοί της ήσαν οι Έλληνες άρχοντες και Ρωμαίοι ευγενείς. Η ρωμαϊκή αριστοκρατία ήταν τότε κυρίαρχη. Από τα δύο εξαίρετα έθνη, και στην πολεμική ρώμη και στην σοφία,και γενικώς σε κάθε τι καλό, φυσικό ή επίκτητο, δημιουργήθηκε η ευγενής αυτή πόλη.Νέα Ρώμη ή  Κωνσταντινούπολη. Όπως λένε  οι φυσιογνώστες, αποτελούνταν , όπως και όλα τα πράγματα αυτού του κόσμου, από ύλη και είδος : η τύχη των Ρωμαίων έδωσε την ειδοποιό αιτία. Δηλαδή οι Ρωμαίοι λειτούργησαν όπως ακριβώς λειτουργεί το σπέρμα του άρρενος σε όλα τα όντα. Η ελληνική φυλή πάλι λειτούργησε ως χώρος υποδοχής. Μετά την παραλαβή των πρώτων σπερμάτων, λειτουργώντας ως ύλη, έδωσε σε όλους τους χυμούς της, άφθονους και ωραιότατους, ή μάλλον άφθαρτους και καθαρούς, έτσι ώστε να  δημιουργηθεί αυτό το αμάλγαμα , όπως ταιριάζει ακριβώς σε εκείνα τα αντικείμενα που συντίθενται με τρόπο ανώτερο από όλα τα άλλα, όντας από την φύση τους άψογα συναρμοσμένα το ένα με το άλλο, για τη δημιουργία ενός τέλειου συνόλου και μιας αρμονικότατης κατασκευής.»
Сonstantinople Nurember Chronicle


Βυζάντιος Έπαινος Κωνσταντινουπόλεως, Θεόδωρος Μετοχίτης. (1270 - 13 Μαρτίου 1332) . ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΖΗΤΡΟΣ

Τετάρτη, 23 Δεκεμβρίου 2015

Περί Μονοκέρωτος , 12ος αιώνας

Περί Μονοκέρωτος 

'' Ο μονόκερως είναι ζώο πολύ άγριο, μήτε κυνηγοί μήτε άλλοι μπορούν να τον πιάσουν .Στη παρθένα γυναίκα, που ακτινοβολεί και είναι ποικίλως στολισμένη, έρχεται το δυσθήρατο αυτό ζώο και κάθεται κοντά στα γόνατά της και αναπαύεται. Αυτό δε, και επί της αοράτου και αθηράτου θεότητας και της αληθινής και μόνης Παρθένου έγινε. Αν δεν βρισκόταν ο καθαρότατος ναός, δεν θα ερχόταν στη γη ο Θεός να συναναστραφεί με τους ανθρώπους.''
                                      
                                          Βυζαντινό Ψαλτήρι,  Vatican Library . Barb.gr.372_0280_fa_0160r
                                                           
                                                                       Βυζαντινό Ψαλτήρι, British Library
                 Βυζαντινό Ψαλτήρι, Άγιον Όρος                           Βυζαντινό Ψαλτήρι,Μόσχα            





Βίβλος Χρονική, Μιχαήλ Γλυκάς, MPG 158

Τρίτη, 22 Δεκεμβρίου 2015

Ο αυτοκράτωρ Λέων Ε' έψελνε αδέξια.9ος αιών

Ο αυτοκράτωρ Λέων Ε' έψελνε αδέξια. 9ος αιών

«Για τη φωνή του έδειχνε περήφανος και προσπαθούσε να μη χάνει τον ρυθμό , αν και η φύση τον αδίκησε, γιατί ήταν άρρυθμος και αδέξιος σε μέλη αρμονικά. Στις ψαλμωδίες όμως συνήθιζε να κάνει την αρχή στους Αίνους και ιδίως τα Χριστούγεννα , όταν οι ψάλτες ψάλλουν τους Κανόνες της γιορτής. Έκανε δηλαδή την αρχή κάθε ωδής με διαπεραστική και άγρια φωνή. 
Σαν όμως άρχιζε να ψάλλει τον ειρμό της έβδομης ωδής που θέμα έχει τους τρείς παίδες και ο πρώτος στίχος λέει ότι « από την αγάπη τους για τον παμβασιλέα Θεό έδειξαν περιφρόνηση στον τύραννο» ,με αυτό κινδύνευε να χαρακτηρισθεί γελοίος από εκείνους που άκουγαν ,γιατί ο ίδιος με την άρνηση των σεβάσμιων εικόνων είχε αψηφήσει τον φόβο του Θεού και είχε πάει προς τη μεριά του σατανά.»





Χρονογραφία Ιωάννης Σκυλίτσης , εκδόσεις Μίλητος

Μάχου Υπέρ Πίστεως και Πατρίδος από τον Λέοντα Στ' τον Σοφό.

Μάχου Υπέρ Πίστεως και Πατρίδος από τον Λέοντα Στ' τον Σοφό. 865-912 μ.Χ.

«Όταν πρόκειται να συναφθεί η μάχη νομίζουμε πρέπον , όπως η κεφαλή του στρατού επιλέξη , εάν είναι δυνατόν εξ αυτών των στρατιωτών ή και των βαθμοφόρων ,τους λεγομένους διαφωτιστάς (καντάτορας) οι οποίοι είναι άνδρες ευφραδείς στο να μιλούν προς στους στρατιώτες και να τους διεγείρουν ,για να προθυμοποιούνται για πόλεμο. Προτιμάται να αυτοί είναι στρατιώτες ή κατώτεροι βαθμoφόροι, διότι πιο εύκολα πείθονται από αυτούς οι άνδρες, γνωρίζοντας ότι μαζί με αυτούς και εκείνοι διακινδυνεύουν κατά τη μάχη.

Αυτοί οφείλουν να προτρέπουν τους άνδρες με λόγια για πόλεμο, υπενθυμίζοντας τους τα αγαθά από το Θεό από τους αγώνες υπέρ πίστεως. Και το χρέος αυτών προς τον βασιλέα, και τις προγενέστερες επιτυχίες κατά του εχθρού. Και ότι ο αγών είναι υπέρ πίστεως και του έθνους μας και των αδελφών και γυναικών και των τέκνων και της πατρίδας μας και ότι αιωνία παραμένει η μνήμη των αριστευσάντων κατά τους πολέμους υπέρ της ελευθερίας των αδελφών μας. Και ότι ο αγώνας είναι κατά των εχθρών της πίστεως και ότι εμείς απολαμβάνουμε την ευλογία του Θεού σε αντίθεση με τους απίστους. Και ανευρίσκοντας οποιαδήποτε παρόμοια προτρεπτική θέση, διότι η κατάλληλη δια λόγων προτροπή διεγείρει ισχυρότερα τις ψυχές , ακόμη και από την δύναμη των χρημάτων .»
Σύμβολο της Άνοδος της Αυτοκρατορίας, διαμορφωμένο από κάποια σύμβολα της Ρωμαϊκής (Βυζαντινής) Αυτοκρατορίας.

 


Τακτικά Λέοντος Στ' του Σοφού,Συμπληρωματικαί εκδόσεις διευθύνσεως εκδόσεων αρχηγείου στρατού.

Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2015

Η στρατιωτική Αστρονομία της Ρωμανίας.

Η στρατιωτική αστρονομία της Ρωμανίας.

«Η αστρονομία ασχολείται με την πρόγνωση των καιρικών συνθηκών και τις μεταβολές των προς το ψύχος και τον καύσωνα, και τις βροχές και την πνοή των σφοδρών ανέμων, εξαιτίας αυτών των μεταβολών τα στρατεύματα πολλές φορές έπεσαν σε μεγίστους κινδύνους. Επίσης με τον καθορισμό του ακριβούς χρόνου διάρκειας της ημέρας και της νυκτός κατά τις διάφορες εποχές του έτους , ώστε να καθίστανται δυνατός ο προκαθορισμός της ώρας επιθέσεως και αναπαύσεως, περί την οποία ώρα αν αστοχήσουν οι ενεργούντες θα καταστήσουν άχρηστη την ισχύ του στρατεύματός τους. Εκτός από αυτά ασχολείται με την πρόγνωση των σεισμών.»
η Δύση του Ηλίου, από βυζαντινό χειρόγραφο της Βιβλιοθήκης του Βατικανού.

οι Άνεμοι ,βυζαντινό χειρόγραφο της British Library

σχεδιάγραμμα ανέμων και άλλων φυσικών μεταβολών.από χειρόγραφο του Νικηφόρου Βλεμμύδη ,Blemmides, Nicéphore Ms Gr. 10 (Litzica 51)

ο Ήλιος η Σελήνη και τα αστέρια στον ουρανό,βυζαντινό χειρόγραφο της British Library
ο στρατός των Ρωμαίων καταδιώκει. Χρονογραφία Ιωάννη Σκυλίτση.





Τακτικά ,Λέων Στ’ ο Σοφός.Συμπληρωματικαί εκδόσεις διευθύνσεως εκδόσεων αρχηγείου στρατού.

Η προφητεία μιας σεληνιαζόμενης.

Η προφητεία μιας σεληνιαζόμενης.  Λέων ο Αρμένιος


''Ο βασιλιάς Μιχαήλ είχε μια υπηρέτρια μικρή κορίτσι του σπιτιού από τη γέννηση του. Αυτή υπέφερε με πάθος μανιακό από σεληνιασμό. Όταν λοιπόν κυριευόταν από το πάθος ,ερχόταν στην τοποθεσία, όπου έχουν στηθεί τα πέτρινα αγάλματα ενός βοδιού και λιονταριού-και από αυτά λέγεται ο τόπος Βουκολέων- κι εφώναζε στον βασιλιά με δυνατή φωνή :<< κατέβα ,κατέβα, κάνε πέρα από τα ξένα>>. Επειδή πολλές φορές αυτό γινόταν, γεννούσε έκπληξη στον βασιλιά και σε εξαιρετικέςς τον έβαζε φροντίδες. Γι’ αυτό και ανακοίνωσε το πράγμα σε κάποιον από τους φίλους και γνωστούς του, τον Θεόδοτο, τον γυιό του πατρικίου Μιχαήλ Μελισσηνού, που τον αποκαλούσαν μάλιστα Κασιτηρά, και έσπευσε να πληροφορηθεί για τα λεγόμενα. Κι αυτός τον εσυμβούλεψε ως εξής. Σαν το κορίτσι από μανία καταληφθεί, να κρατηθεί και να ερωτηθεί ,σε ποιον ανήκει η κατοικία των ανακτόρων και με ποιον τρόπο μπορεί να γίνει αυτός γνωστός. Κι έγινε έτσι με τον Θεόδοτο μεσάζοντα. Σαν η παιδίσκη από το πάθος κυριεύτηκε, ρωτήθηκε και υπέδειξε ότι ανήκει η βασιλεία στον Λέοντα, και περιέγραψε τα χαρακτηριστικά και τη μορφή του. Πρόσθεσε επίσης στον Θεόδοτο να πάει προς την ακρόπολη, όπου θα συναντήσει δύο άντρες, εκ των οποίων εκείνος που είνε επάνω στον ημιόνο θα καταλάβει οπωσδήποτε τον θρόνο. Αυτά είπε η παιδίσκη.Και ο Θεόδοτος , πηγαίνοντας στον ορισμένο  τόπο, τον άνδρα αναγνώρισε κατά τις υποδείξεις και τότε πια κατάλαβε ότι σε τίποτα δεν είπε ψέματα εκείνη η γυναίκα. Αλλά δεν ανακοίνωσε στον βασιλιά κάτι από όσα έμαθε , χαρακτηρίζοντας τα λόγια της γυναίκας σαν φλυαρία δίχως καθόλου ίχνος αληθείας. Και αφού πήρε τον Λέοντα από το χέρι , εισήλθε στον ναό του Αποστόλου Παύλου που είναι κοντά στο ορφανοτροφείο. Εκεί του αποκαλύπτει όσα τον αφορούσαν, αφού του έδωσε και έλαβε τους όρκους, χωρίς να λέει όλη την αλήθεια, αλλά πως από θεία τάχα αποκάλυψη έχει την είδηση, ότι ο Λέων οπωσδήποτε θα γίνει κύριος των σκήπτρων των Ρωμαίων. Και αν θα έβγαινε αληθινή η προφητεία , ανταμοιβή επεδίωκε για όλα τα ευχάριστα που είχε προφητέψει. Ο Λέων πάλι του υποσχέθηκε πως αν στα αλήθεια η προφητεία αποδειχτεί, θα αποκτήσει αυτό που επιθυμεί .''


Χρονογραφία Ιωάννης Σκυλίτσης, εκδόσεις Μίλητος

Ο προδότης πολεμοχαρής ιερέας Θέμελ .~950 μ.Χ.

Ο προδότης πολεμοχαρής ιερέας Θέμελ .~950 μ.Χ.

«Κι όταν ο αμηράς από την Ταρσό κατά Ρωμαίων εκστράτευσε, έστειλε και στρατό για να ληστέψει την Ηράκλεια ( Κιλικίας) . Κάποιος λοιπόν πρεσβύτερος, Θέμελ, ονομαζόμενος, επιτελούσε την αναίμακτη λατρεία, όταν κατάλαβε ότι οι Σαρακηνοί έχουν εισβάλει. Τη λειτουργία παράτησε και βγήκε έξω με τα άμφια, λαμβάνοντας στα χέρια του της εκκλησίας το σήμαντρο . Με αυτό αμύνθηκε και έτρεψε τους άλλους σε φυγή. Όμως από τον επίσκοπο ύστερα αποκλείσθηκε της θείας ιερουργίας και επειδή δεν μπόρεσε συγχώρηση να λάβει , πήγε με τους Αγαρηνούς και αρνήθηκε την πίστη του . Αργότερα μαζί με εκείνους εξορμώντας, λεηλατούσε όχι μόνο τη Καππαδοκία και τα πλησίον Θέματα, αλλά έφθανε και μέχρι τη λεγόμενη Μικρά Ασία. Τα όσα, όμως , διέπραξε κακά, δεν είναι θεμιτό σε μας να γράψουμε.»




Χρονογραφία Ιωάννης Σκυλίτσης , εκδόσεις Μίλητος

Η βάπτιση της ρωσίδας Έλγας .~945 μ.Χ.

Η βάπτιση της ρωσίδας Έλγας.  ~945 μ.Χ.


«Και η γυναίκα του άρχοντα των Ρώσων, αυτού που κάποτε εξέπλευσε ενάντια στους Ρωμαίους ,η Έλγα με το όνομα, ήλθε στη Βασιλεύουσα , όταν ο άνδρας της απέθανε. Βαπτίσθηκε με διάθεση ειλικρίνειας στο να δεχθεί την πίστη. Γι’ αυτό και ανάλογα με την προαίρεση τιμήθηκε κι επέστρεψε στα μέρη της.»



Χρονογραφία , Ιωάννης Σκυλίτσης, εκδόσεις Μίλητος

Η χρήση ονείρων για τη μάχη. Λέων ο Σοφός

Η χρήση ονείρων για τη μάχη. Λέων ο Σοφός

''Νομίζουμε, ότι τα όνειρα δεν προοιωνίζουν αυτό που θα γίνει . Χρήσιμον όμως είναι το να σοφίζεται ο στρατηγός όνειρα υπονοούντα την νίκην, και να πιστεύουν εις αυτά οι στρατιώτες . Διότι θεωρώντας το αφηγούμενο όνειρο ότι είναι από το Θεό, με θάρρος και επιμονή θα ενεργήσουν κατά του εχθρού, και εκ της προθυμίας των θα επαυξήσουν την ανδρεία τους.''

Τακτικά, Λέων Στ' ο Σοφός, Συμπληρωματικαί εκδόσεις διευθύνσεως εκδόσεων αρχηγείου στρατού.